Z portálov sa stanú Zlaté stránky?

30.04.2003 Celý región

Superzoznam sa spolieha na to, že väčšina ľudí vníma platenú službu\r\nv porovnaní s bezplatnou ako kvalitatívne lepšiu. Ostatné portály zatiaľ Superzoznam\r\npr...
Superzoznam sa spolieha na to, že väčšina ľudí vníma platenú službu
v porovnaní s bezplatnou ako kvalitatívne lepšiu. Ostatné portály zatiaľ Superzoznam
pri spoplatňovaní registrácie webových stránok nasledovať nebudú.

M. Igrini obavy nemá: “ Každá firma, ktorá chce seriózne podnikať, si môže dovoliť raz za svoju existenciu zaplatiť 340 korún. Predpokladáme, že poplatok odradí len garážové firmy. ” Dohoda s prevádzkovateľmi ostatných portálov o spoločnom postupe nebola podľa neho pravdepodobná. “ Medzi internetovými portálmi sú natoľko vyhrotené konkurenčné vzťahy, že sme sa o dohodu ani nepokúšali. Je na nich, či pochopia našu politiku a pôjdu rovnakým smerom alebo nie, ” vysvetľuje.

Najznámejší slovenský portál Zoznam.sk
zatiaľ o spoplatnení registrácie firemných webov neuvažuje. “ Zatiaľ,
lebo človek nikdy nevie, ” zdôrazňuje marketingový manažér Zoznamu,
s.r.o. , Bratislava Roman Fratrič. Firma má podľa neho vlastnú filozofiu založenú
na spoplatnení nadštandardných služieb. “ Čo je štandardné, to by malo
byť zadarmo. Za ďalšie služby, napríklad prednostné zobrazenie pri vyhľadávaní,
nech sa platí, ” dodáva.

Príliš nízky poplatok

Jaroslav Eliáš, riaditeľ spoločnosti NetCentrum Sk,
s.r.o. , Bratislava, ktorá prevádzkuje portál Centrum.sk,
považuje krok Superzoznamu za logický a racionálny. “ Aj keď budú mať
v katalógu menej firiem, je predpoklad, že bude kvalitnejší, ” myslí
si.   Podľa neho firmy platiť budú, pričom stanovený poplatok považuje
za príliš nízky. “ Nepokryje to ani náklady na spracovanie registračných
údajov, ” súhlasí I. Kalaš. Keďže registračný poplatok sa vzťahuje iba
na nové firmy, potenciál významnejších príjmov je podľa neho malý.

V dlhodobom horizonte budú možno podnikatelia platiť aj na ostatných slovenských portáloch. “ Tento rok je však na to ešte skoro, ” dodáva I. Kalaš. Podobne uvažuje aj J. Eliáš: “ Možno o pol roka to bude aktuálna téma, no zatiaľ nemáme nič konkrétne. ” Atlas pripravuje iba rozšírenie existujúcich platených služieb, napríklad prednostného výpisu firmy alebo produktu pri zadaní určitého kľúčového slova.

Spoplatnenie predtým bezplatných internetových služieb sa stalo v posledných dvoch rokoch trendom globálneho aj slovenského internetu. M. Igrini je presvedčený, že je iba otázkou času, keď zavádzanie poplatkov zasiahne aj ďalšie oblasti vrátane propagácie komerčných firiem v katalógoch a vyhľadávačoch. “ Vo svete sa profiluje skupina vysoko kvalitných vyhľadávačov a katalógov, v ktorých sa platí za zaradenie odkazov a v niektorých prípadoch dokonca aj za ich prezeranie, ” pripomína M. Igrini.

Príkladom je server Kompass.com,
v ktorom používateľ platí za získanie informácií o firmách z celého
sveta. Tie však obsahujú podrobné údaje o vedení firmy, hospodárskych
ukazovateľoch, pobočkách a produktoch, ktoré bežné katalógy
neobsahujú. Slovenské portály o zavedení poplatkov za prístup k údajom
o firmách neuvažujú.
(zdroj: www.etrend.sk)
 

Vyberte región